пр.н.е. учени загребват изпражненията на косатки, за да търсят ДНК
Снимка: globalnews.ca
Global News | 2023-12-08 | 03:28:04

пр.н.е. учени загребват изпражненията на косатки, за да търсят ДНК

Учени от фондацията за опазване на Raincoast пресяват изпражненията на косатки, за да търсят ДНК, което ще хвърли светлина върху здравето на техните популации, отделни екземпляри и екосистемите, в които живеят .

Работата е в ход в това, което фондацията описва като „авангардна" генетична лаборатория в Pacific Science Enterprise Center в Западен Ванкувър – съоръжение, което споделя с Fisheries and Oceans Canada.

В партньорство с федералния департамент, фондацията е секвенирала пълните геноми на 142 обитаващи северните косатки, откривайки представа за тяхното генетично разнообразие, сила на имунната система, избор на храна и други.

Екипът сега сравнява този набор от данни в един за застрашени обитаващи южни косатки, който е съставен от Националната администрация за океаните и атмосферата на САЩ. Този набор предполага връзка между високите нива на инбридинг и намалената продължителност на живота в популацията.

„С вида на генетичните техники, които използваме, можем да разгледаме системите за чифтосване, можем да разгледаме въздействието на инбридинга , можем да разгледаме състоянието на експресията на различни гени, за да ни даде представа колко здрави са китовете и пред какви предизвикателства са изправени“, каза за Global News Ланс Барет-Ленард, директор на изследователската програма за опазване на китоподобните на Raincoast.

Барет-Ленард каза, че лабораторията разполага и с толкова много кожни проби, че екипът понякога успява да ги сравни с фекална проба и да определи към коя група принадлежи индивидът. В рамките на изпражненията има и богатство от информация за плячката, добави той.

Фекалните вещества могат дори да разкрият откъде е дошла плячката – сьомгата, например – край бреговете на Британска Колумбия, добави изследователят от Raincoast Адам Уорнър.

„Ние знаем, че (южните жители на косатките) наистина предпочитат сьомгата Чинук като източник на храна по избор“, обясни Уорнър, „но виждаме … някои други видове, консумирани по различно време на годината.

„Мостра, с която работих онзи ден — изглеждаше, че консумира доста риба самур. Това е нещо, което се появи преди няколко години от някои наблюдателни проучвания и ние го виждаме и във фекалния материал.“

Еколози, учени и наблюдатели на китове изчисляват, че са останали само 74 обитаващи южните косатки , в сравнение с повече от 300 жители на север и 400 косатки на Биг — техни братовчеди, които се хранят с бозайници.

За да съберат изпражненията им, екипажите ги следват на практика на разстояние и по-късно ги изгребват от водата .

Екипът се надява, че техните открития могат да допринесат за значими промени в политиката, за да помогнат за опазването на тези китове - особено на южния жител.

„Надяваме се да направим още няколко проучвания, използвайки ДНК, за погледнете как гените се влияят от различни реакции на замърсители и промени в околната среда,” каза Уорнър.

„Има някаква по-нова технология за секвениране на ДНК, която е там, където можете да разгледате метилирането на ДНК и да видите как това е променени – основно как се експресират гените или колко протеинов продукт е направен от ген. клетки.

„От някои от нашите проби можем да разгледаме нивата на замърсители, които са в косатката, и след това да ги съпоставим с нивата на метилиране, така че това е нещо, което се надяваме да проучим с бъдещо проучване ”, каза Warner.

— с файлове от Пол Джонсън

Регистрирайте се, за да получавате бюлетини и известия по имейл за извънредни новини.

Източник: globalnews.ca